dinsdag 23 oktober 2007

Trouwen, scheiden, hertrouwen?

Sjoerd is gisteren wezen eten met een vriend van vroeger. We waren ceremoniemeester op zijn bruiloft. Helaas was het laatste nieuws niet zo positief. Na een scheiding van tafel en bed wilde zijn vrouw een definitieve scheiding in gang zetten. Hij vertelde over een andere gezamenlijke vriend van vroeger, inmiddels getrouwd met zijn derde vrouw. 's Avonds belde nog een vriend uit diezelfde periode, gelukkig nog getrouwd met zijn eerste vrouw. Hij had mijn vroegere beste vriendin ontmoet. Verbaasd vertelde hij over zijn bevindingen. Gescheiden en achtergebleven met drie kinderen. Ik was haar ex-man tegengekomen op Opwekking met een nieuwe vriendin. Al deze vrienden zijn christen!
Het heden geeft geen beter beeld. Vrienden van nu worstelen met hun huwelijk en wonen tijdelijk niet meer bijelkaar. Ook in de gemeente worden huwelijken ontbonden. We zijn zelfs al een fase verder. Mensen willen weer hertrouwen. Mogen ze dat, wanneer zijn ze vrij om te hertrouwen en mogen ze dan nog een taak blijven uitoefenen of moeten ze altijd alleen blijven? De meningen daarover lopen zeer uiteen in christelijk Nederland. Van de oudsten wordt verwacht dat ze daarover een mening hebben. Geweldig hoe ze de tijd hebben genomen om Gods wil te zoeken en hoe God met hen bezig is geweest en ze samen heeft gebracht. Helaas blijven de gemeenteleden hierover nog verschillend denken. Het ene kamp vindt dat ze absoluut niet mogen hertrouwen. De ander praat over genade en liefde.
Ik zou zo graag eens een kijkje willen nemen in de keuken van andere gemeenten. Hoe gaan andere oudsten met dit soort moeilijke problemen om of komen ze niet in hun gemeente voor?

2 opmerkingen:

piet zei

Hoi Conny,
Persoonlijk vind ik dat je heel erg voorzichtig moet zijn met uitspraken over wel of niet hertrouwen.
Mij is hetzelfde overkomen, getrouwd, gescheiden en nu weer heel erg gelukkig getrouwd.Ik ga natuurlijk niet de reden van mijn echtscheiding op internet uitleggen, maar ik heb het er ook moeilijk mee gehad.In hoeverre staat God dat toe......
Gelukkig zijn we niet afhankelijk van wat mensen er van vinden, maar kijkt God naar ons hart en onze situatie.....
Groetjes Rian

piet zei

Hey Conny,je hoeft niet bang te zijn dat ik mijn blog ga verwaarlozen, want ik vind het zo leuk om te doen! En mijn weblog wordt geïntegreerd in mijn hyves, dus zo bereik ik nog meer mensen!
En het eerste wat ik doe als ik de pc aan zet is al mijn favo blogs lezen: jou blog, mijn moeder, mijn zus en mijn broer. Dus.......dat zit wel goed. fijn weekend!