maandag 29 oktober 2007

Identiteit

Ik had gedroomd en werd met een naar gevoel wakker. Mijn gedachten maalden. Wie ben ik? Wat bepaalt mijn identiteit? Hoe weet je wie je bent? Vergelijk je jezelf met anderen?
Hoe meet ik of ik een goede moeder ben? Kijk ik naar de goede cijfers van mijn kinderen of naar de hoeveelheid vriendinnen, hun gezondheid of hoeveel bijbelkennis ze hebben.
Hoe meet ik of ik een goede echtgenote ben? Kijk ik naar de cadeautjes of complimenten die ik van hem krijg of welke status mijn man heeft op zijn werk?
Hoe meet ik of ik een goed christen ben? Hoeveel dingen ik in de gemeente doe of hoe vaak ik in de bijbel lees en bid?
En als persoon. Vergelijk ik mezelf met anderen wie de leukste kleren draagt of wie het beste kan koken. Ach zo kan ik nog wel even door gaan.
Nee natuurlijk! Mijn identiteit ligt in Christus. Ik hoef mezelf niet te vergelijken met anderen. Ik ben Gods kind. Hij vindt mij waardevol. Toen ik een zondaar was, maakte Hij me vrij. Toen ik verloren was, redde Hij mij. Ik mag bij Hem komen in Zijn licht. Hij schenkt mij alles. Ook al mislukken al mijn zelfgestelde doelen, ik ben een parel in Zijn hand. Dat is mijn identiteit en van daaruit mag ik ontspannen de bijbelse richtlijnen volgen en de beste moeder, vrouw, gemeentelid en mezelf worden en zijn. Want God ziet me zitten en jou ook! Soms moet je daar weer even bij stilstaan...

3 opmerkingen:

piet zei

Ik vind het zo frapant dat jij nu een stukje op je weblog schrijft over je indentiteit/ wie ben je? . Dit is een onderwerp wat bij ons de laatste tijd in de kerk en op bijbelkring steeds weer naar voren komt:Wie je bent in Christus! En nu kom ik dit onderwerp tegen op jou weblog! Dat geeft te denken , toch? Ik weet inmiddels dat ik een geliefd kind ben van de Vader en ik voel het ook vaak zo. Want weten en voelen is wel een verschil. Groetjes Rian

hinke zei

Waardevol boek over dit onderwerp:Overwinning over de duisternis van Neil T. Andersson. (en: de Bevrijder)

Niko zei

Hoi Conny,
Wat jij schreef staat ook heel treffend op de volgende link:

http://www.ficm.org/whoami.htm

Groetjes,
Niko