donderdag 8 november 2007

Sonja Bakkeren of christelijk dieten?

'Al meer dan 9 miljoen Amerikanen proberen af te vallen met een dieet gebaseerd op het christendom', meldde trendspotter Marian Salzman afgelopen week in de krant. Ze verwachtte niet dat het in Nederland zo ver zou komen. Hierin hoop ik dat ze ongelijk heeft. Niemand weet beter wat ons lichaam nodig heeft, dan de Schepper zelf. En God heeft prachtige richtlijnen over voeding gegeven in Zijn Woord. 'Zie, ik geef u al het zaaddragende gewas op de gehele aarde en al het geboomte, waaraan zaaddragende vruchten zijn; het zal u tot spijze dienen', staat er in Genesis. Na de zondvloed kreeg de mens toestemming om vlees te eten. 'Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; ik heb het u alles gegeven evenals het groene kruid.' Vervolgens vertelt de Heer precies welke dieren rein zijn en welke onrein. Herkauwers met gespleten hoeven zijn wel voor consumptie. De omnivoren mogen niet worden gegeten, omdat ze zowel plantaardig als dierlijk voedsel eten. Ook de vissen worden onderverdeeld in een reine en onreine groep. 'Al wat vinnen en schubben heeft moogt gij eten'. In Deutronomium vinden we ook een lijst vogels die we niet mogen eten. Kip , kalkoen, eend en kwartel is wel toegestaan.
Om het allemaal goed op een rijtje te krijgen, is er een aantal boeken geschreven, onder andere Het Genesis dieet van dr. Gordon S. Tessler. Ik ben het niet met alles eens, maar ik denk wel dat God deze dingen in de Bijbel noemt, omdat Hij weet wat het beste voor ons is.
Een christelijk dieet zou meer moeten bieden dan voedingsregels alleen. Wat dat betreft vind ik de Eva levensstijl methode een goede keus. Oefeningen om meer te bewegen en studie om de motiviatie van binnenuit te voeden. Ons lichaam is toch de tempel van de Heilige Geest. Veel mensen om me heen worstelen met hun gewicht, waarom zouden we elkaar niet steunen. De kans van slagen is groter als je samen sterk staat. Op Manna Vandaag las ik gisteren over een voorganger die in zijn kerk een gratis fitnesscentrum opende. Hij deelde zijn eigen ervaringen en bemoedigde anderen. Waarom eenzaam Sonja Bakkeren? Waarom de strijd tegen de kilo's alleen voeren? Het is nog altijd mijn wens om als vrouwen een ochtend in de week bij elkaar te komen. Om met elkaar na te denken over wat de Bijbel (bijvoorbeeld over zelfbeheersing) zegt. Elkaar te bemoedigen. Daarna met elkaar te wandelen, fietsen, zwemmen, skaten of oefeningen te doen. Recepten uit te wisselen. Misschien samen boodschappen te doen, want wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opeten. Op dit moment kan ik bijna niet eten, dus dan vliegen de kilootjes eraf, maar die komen er helaas straks net zo hard weer aan.

Geen opmerkingen: