maandag 26 november 2007

Geen decemberstress meer

Het is nog steeds rustig hier. Geen stress, maar wat is het SAAI... Oke, de ramen zijn gezeemd, er staan geen manden met strijkgoed meer, zelfs de frituurpan is schoon, maar verder maak ik niets leuks meer mee. Het valt me op dat als je het druk hebt, dat ene bezoekje er ook nog wel bij kan. Maar nu mijn agenda bewust behoorlijk leeg blijft, ben ik nog steeds niet aan het quilten van mijn patchworkdeken begonnen en ligt mijn scrapbook ook nog stil in de kast. Ik wacht...
Is het stilte voor de storm? Normaal is het nu al een gekkenhuis. Vanaf Sint-Maarten tot 2 januari gaat het in een ruk door. December was een zwart gat in mijn agenda. Nu de kinderen groter zijn, hoeven we natuurlijk niet meer met een lampion langs de deur of naar de intocht van sinterklaas, maar daarentegen moet er wel een surprise gemaakt worden. Dan eerst mijn verjaardag. Een paar dagen later is het sinterklaasfeest. Ik heb nog geeneen cadeautje gekocht... Met de kerk willen we de zaterdag voor kerst een maaltijd houden, waarvoor ook niet-gelovigen, wellicht eenzame mensen zijn uitgenodigd. Daarna is Laura jarig en vieren we kerst, maar daar heb ik nog niet eens over nagedacht. Alles op zijn tijd. Geen gestress meer.

Christian A. Schwarz heeft in zijn 'Handboek voor christelijke levenskunstenaar' een mooie oplossing voor de kerststress. Hij raadt iedereen aan om in augustus al kerstinkopen te doen, 'dan is het mooi weer, de winkels zijn leeg, de prijzen laag, de keus groot.'
'En dan de grote finale van jouw kerstvoorbereiding - zo rond de twintigste december, als in je omgeving de 'kerststress' zijn hoogtepunt begint te naderen, als iedereen op straat rondglibbert, toetert en rondspookt, als de mensen met verbeten gezicht en dertien plastic zakken in elke hand over de trottoirs rennen en tegen elkaar tekeer gaan - doe dan het volgende: Investeer tien gulden in een taxi en vraag de chauffeur jou door het drukste koopcentrum van de stad rond te rijden. Kijk dan glimlachend uit het raam, bekijk de mensen in hun zelf opgelegde martelaarschap, wuif hen toe als de koningin van Engeland en verheug je als een sneeuwkoningin.'

Geen opmerkingen: