woensdag 25 maart 2009

Kleding ruilen

Vandaag kreeg ik een uitnodiging voor een kledingruilparty. Iedereen kijkt eens in zijn eigen kast en haalt eruit wat hij/zij een jaar niet heeft gedragen, omdat het bijvoorbeeld te klein is geworden of te wijd (vanwege de bezuinigingen). Als het nog goed genoeg is, kan iemand anders er nog veel plezier van hebben. Ook kun je het verkopen op marktplaats of in een tweedehands kledingwinkel. En als je daar dan toch bent, kun je gelijk even neuzen of er wat voor jezelf tussen hangt. Het is even een drempel over, maar hoeveel mensen hebben dat nieuwe t-shirt dat je in de winkel koopt, niet voor jou gepast?
Altijd eerst even wassen dus. Daarvoor gebruik ik minder waspoeder dan de fles of het pak aanraadt. Natuurlijk alleen een volle machine aanzetten. En je kunt de temperatuur soms best een graadje lager zetten. Ze raden zelfs aan alles op dertig graden te wassen, maar daar heb ik bezwaar tegen, want huismijt (dat lekker nestelt in ons beddengoed) gaat pas dood bij een wasbeurt op 60 graden C. Wij hebben geen wasdroger, maar als je die hebt, gebruik hem dan alleen als het nodig is. Als de zon schijnt en het waait een beetje, droogt het buiten prima en ruikt de was heerlijk. En dan moet er worden gestreken. Niet alles hoeft natuurlijk gestreken. Daarover lopen de meningen erg uiteen. De een strijkt de theedoeken, en zelfs het ondergoed. De ander strijkt bijna niets. Als ik bijna klaar ben, zet ik de strijkbout al uit en geeft de bout nog genoeg warmte om de laatste t-shirtjes glad te strijken.

Geen opmerkingen: