donderdag 26 maart 2009

Goed rentmeesterschap

Bezuinigen, consuminderen is goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Gisteren hadden we een kringavond over de schepping. Voor geen van de aanwezigen stond de schepping zoals beschreven in Genesis ter discussie. Iedereen was onder de indruk van de complexiteit van de natuur. Maar toen we het over goed rentmeesterschap hadden, staken ze hun hoofd in het zand en deed een aantal lacherig over mijn ideeën om goed voor de schepping te zorgen. Ze waren niet bereid om vijf minuten minder onder de douche te staan, terwijl een miljoen mensen geen toegang heeft tot schoon drinkwater en er dagelijks duizenden mensen sterven door het drinken van vervuild water. Het is te zot voor woorden dat wij onze wc doorspoelen met schoon drinkwater, dat gaat alleen al om zeven liter water per keer, terwijl het een van de grootste problemen op aarde is om de hele bevolking van schoon drinkwater te voorzien. Een Nederlander gebruikt 135 liter water per dag! Vijf minuten minder douchen, niet elke keer de wc doorspoelen en een druppende kraan snel vervangen, zijn kleine stapjes om het watergebruik terug te dringen. Goed voor het milieu en goed voor de portemonnee.

We kregen gisteravond ook een kopje koffie. Nederlanders drinken gemiddeld 3,2 kopjes koffie per dag. Tegenwoordig hebben de meeste mensen wel een Senseo apparaat staan. Een kopje koffie kost dan zo'n acht cent. Als je een navulbare pad koopt, kun je je eigen koffie erin gooien, dat scheelt de helft van het geld. Ook raad ik aan meteen na het koffie zetten het knopje uit te zetten, want waarom zou je het water nog een keer opwarmen en zo scheelt het weer stroomgebruik. Ook bij thee drinken kun je bezuinigen. Al eerder vertelde ik dat ik mijn theezakje twee keer gebruik. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat wil. Zet in ieder geval niet meer water op, dan je van plan bent te gaan opdrinken, want dat moet allemaal verwarmd worden. En heb je een waterkoker, trek dan de stekker uit het stopcontact, want dit soort 'sluipverbruik' kost een huishouden al snel tachtig euro per jaar. Je kunt hiervoor ook een bespaarstekker kopen.

Geen opmerkingen: