maandag 3 maart 2008

Goede raad

Te vaak kom ik niet-christelijke goede raadgevers tegen die adviezen geven die rechtstreeks uit de Bijbel komen. Nu heb ik een aantal Bijbelse leefregels in een stukje van zo'n tweehonderd woorden gezet. Hier volgt de eerste.

Houd vrede met alle mensen - (Rom. 12:9)

Een aanzienlijk deel van de dag brengen mijn kinderen door op school. Dat betekent dat ik de opvoeding moet delen met een juf of meester die een grote invloed heeft op mijn kind. Alle ouders willen het beste voor hun kind. In de loop der jaren is de houding van ouders erg veranderd. Vroeger kreeg een kind nog een klap na - als het straf had gehad, want ‘hij zal het wel verdiend hebben’. Tegenwoordig zeggen juffen en meesters het leraarschap overspannen vaarwel, omdat ze geïntimideerd werden door ouders die het ergens niet mee eens waren.
Natuurlijk vind ik dat mijn kind gehoord moet worden en niet achtergesteld mag worden. Als uit de verhalen van mijn thuisgekomen kind blijkt, dat het onrechtvaardig behandeld is, voel ik als moeder de boosheid opborrelen en wil ik meteen mijn recht halen.
Meestal zijn er twee kanten aan een verhaal en is het niet zo zwart-wit als het op het eerste gezicht leek. We mogen er vanuit gaan dat de juf ook het beste met ons kind voor heeft. Natuurlijk zullen we het niet over alle normen en waarden voor honderd procent eens zijn. En natuurlijk moeten we voor ons kind opkomen. Maar over het algemeen is de juf niet de vijand, maar staat ze aan onze kant. Houd haar dan ook te vriend. Als er dan echt wat is, kun je samen zoeken naar een goede oplossing.

Geen opmerkingen: