maandag 10 maart 2008

Dynamische diensten

Door het lezen van het boek 'Is er nog nieuws?' van Rick Nieman krijg je een kijkje achter de schermen bij het RTL nieuws. Wanneer is iets eigenlijk nieuws, wie bepaalt dat en hoe brengen we dat nieuws? Je leert de man die ons elke avond aankijkt en toespreekt wat beter kennen.

Maar het meest interessant om te lezen vond ik dat er goed is nagedacht over de manier waarop het nieuws wordt gebracht. In gedachten wordt een fictief gezin genomen: Esther en Peter. Zij zijn eind dertig, begin veertig en hebben een MBO-niveau. Hij werkt fulltime en zij parttime. Ze hebben twee kinderen en wonen in een huis met tuin en gaan twee keer per jaar op vakantie, een keer kamperen in Frankrijk en als het mee zit een keer op wintersport. Bij het brengen van het nieuws wordt deze doelgroep geadresseerd.

Verder is er uitgezocht wanneer het nieuws beter onthouden werd. Als het wordt voorgelezen, als er beelden bij zijn of als er steekwoorden op een groot scherm worden aangewezen. In genoemde volgorde bleef het gebrachte nieuws het beste hangen.
Om het programma dynamisch te houden, zijn er live gesprekken met correspondenten en is er een afwisseling van lange en korte berichten.
Ook is er ingevoerd dat er wordt 'geadverteerd' door in andere programma's en van tevoren alvast te vertellen welke onderwerpen er komen.

Waarom vertel ik dit nu allemaal?
Omdat wij er als christenen veel van kunnen leren, hoe wij onze samenkomsten invullen. Wij willen toch ook dat een preek blijft hangen en dat een dienst dynamisch is?
Is het dan verkeerd om na te denken over wie er in de zaal zitten, waar ze staan in hun geloof, welk effect de boodschap op hun leven heeft?
Is het niet leuk als iemand zelf komt vertellen hoe iets die week gegaan is, of welk thema komende bijbelstudie behandeld gaat worden.
Werk met een powerpointpresentatie om punten te benadrukken of beelden te laten zien.

Sommige mensen zijn wars van deze commerciele manier van denken, maar we hoeven toch niet zelf het wiel uit te vinden? Ons doel is niet meer kijkcijfers, maar wel meer harten voor de Heer.

Geen opmerkingen: