dinsdag 24 februari 2009

Levensbelangrijk

Vandaag bracht de post ons twee oproepen voor de dames om zich te laten inenten tegen baarmoederhalskanker. Een prachtige folder met uitleg over deze ziekte. Toch heb ik nog veel vragen. Het virus is overdraagbaar bij seksueel contact, maar wat als je maar met één partner naar bed gaat? En wat is er bekend over de bijwerkingen of horen we jaren later van een generatie onvruchtbare vrouwen? Bovendien gaan er in verhouding niet heel veel vrouwen aan dood: 200 per jaar. Aan borstkanker overlijden jaarlijks meer dan 3000 vrouwen. Maar goed, als je ze geen prik geeft en ze krijgen het later, dan neem je het jezelf voor altijd kwalijk.
Dan lees ik ineens dat mijn mening helemaal niet terzake doet. De meiden mogen namelijk zelf beslissen. 'In de wet is vastgelegd dat bij mensen van twaalf tot en met vijftien jaar een medische behandeling kan worden gedaan als zij dat zelf willen. Ook als de ouders het daar niet mee eens zijn.' Huh?

En er zat nog een opmerkelijke folder in de brievenbus. 'Evolutie of schepping, wat geloof jij?' Die hele discussie hoeft van mij niet op deze manier gevoerd te worden, maar op een Bijbelse tegenhanger van Knevel, Ouweneel en Dekker zat ik wel te wachten. Waar ik erg van geschrokken ben is, dat de initiatiefnemer met de dood bedreigd is. Gewoon voor het uiten van zijn mening; een recht dat beschermd wordt in onze grondwet. Deze man heeft ons gebed hard nodig. De ongelovigen weten niet hoe vlug ze deze situatie moeten aangrijpen om hun grieven via een ingezonden brief te spuien, 'dat de folder hen opgedrongen is'. Ik krijg elke dag folders met opdringerige mannen en vrouwen, die mij iets willen laten geloven. En dat mag wel?

Geen opmerkingen: