donderdag 15 februari 2007

Gezagsprobleem

Vandaag mocht ik met Maaikes klas mee naar een chemische fabriek in Uithoorn. Ik vind het altijd leuk om mee te gaan op excursies. De andere kinderen leren kennen, maar vooral zien hoe mijn kind zich in de groep beweegt. Iedereen moest daar een helm (en bril) op. Het viel me op dat niemand daar bezwaar tegen maakte. Hoewel kinderen vaak toch moeite hebben met luisteren, deden ze dit zonder morren. En niemand twijfelde aan het gezag van de rondleiders.

Dat is in de gemeente toch wel eens anders. Als de oudsten iets zeggen, wordt dat eerst in twijfel getrokken. Is het waar wat ze zeggen? Waarom zou ik het geloven? Ze hebben vast een dubbele agenda. Ik vertrouw het niet helemaal. Een gezonde, kritische houding is niet verkeerd om sektarische trekken te voorkomen. Maar Paulus zegt in Hebr. 13: 17 Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt u aan hen, want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen. Laten zij het met vreugde kunnen doen en niet al zuchtende, want dat zou u geen nut doen.

Bidt voor elkaar, vertrouw elkaars goede bedoelingen, streef naar eenheid.

Geen opmerkingen: