maandag 12 februari 2007

Gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen


De laatste tijd hoor ik christenen onbegrijpelijke dingen zeggen.

Ik weet dat ik niet mag scheiden,
maar het gaat gewoon niet meer, dus ik doe het toch.
Ik weet dat ik mijn tienden moet geven,
maar ik dan houd ik zo weinig voor mezelf over.
Ik weet dat ik geen ruzie moet maken met mijn broeder,
maar ik kan niet vergeven.
Ik weet dat ik geen dvd mag kopieren,
maar niemand heeft er last van.

Dat heeft me aan het denken gezet over de tien geboden. Gelden die nog voor de hedendaagse christen of zijn die voor de Joden? Heeft Jezus deze geboden te niet gedaan?

In het Nieuwe Testament worden de tien geboden regelmatig aangehaald en bevestigd.
In Matt. 5: 17-20 zegt Jezus:
Denk niet dat Ik gekomen ben om de wetten van Mozes en de woorden van de profeten opzij te schuiven. Ik ben juist gekomen om er de volle betekenis aan te geven. Ik zeg u met nadruk: Tot de hemelen en de aarde vergaan, zal nog geen letter van de wet afgedaan hebben. enz.

Ik heb geprobeerd de tien geboden dichterbij te brengen, herkenbaarder te maken.
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. Gij zult niet buigen voor andere goden of afgoden dienen.
Wat is een afgod? Het woordje af betekent hier verwijderd van. Wat verwijderd mij van God? Dat kan zijn de tv of computer, waardoor ik geen tijd besteedt aan God. Maar het kan ook de mening van anderen zijn of angsten die me verwijderen van God.

Gij zult de naam van de Heer niet ijdel gebruiken.
De bekende vloeken zul je een christen niet snel horen uitspreken, maar we bevinden ons op een glijdende schaal met stopwoordjes die ervan afgeleid zijn. Ook zeggen we vaak: De Heer heeft ons bekend gemaakt of het loze herhalen van het woordje Heer in ons gebed, is dat ook ijdel gebruik?

Onderhoud de Sabbat, dat gij die heiligt. Telt de zondag ook? Mogen we op zondag gewoon winkelen alsof het niet de dag van de Heer is, apart gezet.

Eer uw vader en moeder. Maak het goed als er ruzie is, respecteer dat ze hun best gedaan hebben bij de opvoeding. Ze hebben hun eigen verleden, dat maakt dat ze zijn wie ze zijn.

Gij zult niet doodslaan. Jezus gaat nog een stapje verder in de uitvoering hiervan. Maak geen ruzie, ga niet schelden, bewaar voor zover het van u afhangt de vrede met een ieder.

Gij zult niet echtbreken. 'Maar het gaat echt niet meer, ik heb het geprobeerd, er is voor ons geen andere oplossing.' Jezus gaat zelfs nog verder en zegt: zelfs niet aanzien en begeren.

Gij zult niet stelen. Niet in een winkel stiekem een kledingstuk meenemen, maar ook dat suikerzakje niet en geen muziek downloaden van het internet en daarmee de zanger duperen.

Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste. 'Vind je ook niet dat het aan haar ligt?' Roddelen is zo gebeurd. De tong is een venijnig lichaamsdeel.

Gij zult niet begeren uws naasten vrouw, huis, akker, ezel, rund, noch iets wat van uw naaste is. Ik heb de auto die ik wil, een prachtig huis, maar het kan ook gaan om een huwelijk dat beter is, kinderen, gezondheid.

Paulus zegt: Hoewel ik het goede wil, doe ik het niet. (Rom. 7: 19)
Daarom is Jezus gekomen. (Rom. 7: 4)
U bent niet meer gebonden aan de Joodse wet. Want toen Jezus stierf, bent u met Hem gestorven. Voor de wet bestaat u niet meer. Nu behoort u toe aan iemand anders, aan Christus Die uit de dood is opgestaan.

Maar daarmee is niet gezegd dat de tien geboden niet meer relevant zijn. Het gaat juist verder dan dat. Rom. (8: 1-5)
Het is duidelijk dat mensen die van Christus zijn, niet veroordeeld zullen worden. Doordat u met Christus verbonden bent, geldt voor u de nieuwe wet. De wet van de Geest, de wet van het leven. U bent losgemaakt uit de wurgende greep van de zonde en bevrijd uit de macht van de dood. Het was voor de wet niet mogelijk u te bevrijden, omdat zij stukliep op de zwakheid van de menselijke natuur. Daarom heeft God Zijn eigen Zoon gestuurd, Die net als de zondige mensen, een menselijk lichaam had. Om ons te bevrijden van de zonde heeft Hij het oordeel van God op Zich genomen. Nu wordt aan de eis van de wet voldaan, want wij doen niet meer onze eigen zin, maar laten ons leiden door de Heilige Geest. Wie zijn eigen zin doet, denkt en leeft alleen op natuurlijk vlak. Maar wie zich door de Heilige Geest laat leiden, denkt en leeft geestelijk.

Gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen. (Ef 4: 20)

Hoe moeten we omgaan met de tien geboden. Mogen we ze gebruiken om elkaar op te wijzen en te vermanen of gaan we dan op de stoel van God zitten om elkaar te veroordelen?






Geen opmerkingen: