zaterdag 1 november 2008

Laatste dans


Veruit het beste boek van Karen Kingsbury dat ik tot nu toe heb gelezen, vind ik Laatste dans. Het gaat over een typisch Amerikaans gezin. De man is coach van een football team. De zoon is de sterspeler. Het team wint. Alles lijkt hen voor de wind te gaan. Helaas is het slechts schijn. Na 21 jaar huwelijk zijn Abby en John uit elkaar gegroeid. Zij kreeg het druk met de kinderen en hij met zijn werk. De verwijdering en vervreemding sloop er langzaam in. Ook de kerk bezochten ze steeds minder. En daarna verwaterde hun geloof ook. Als er dan een jongere versie van zijn vrouw op Johns werk verschijnt die hem aanbidt, krijgt hij het heel moeilijk met zijn gevoelens. Zij beschuldigt hem van overspel, terwijl ze zelf haar gevoelens deelt met een andere man. Hoe moeilijk de beslissing ook is, uiteindelijk besluiten ze dat het beter is om te gaan scheiden. Net als ze het hun kinderen willen gaan vertellen, maakt hun dochter bekend, dat ze wil gaan trouwen, dus stellen ze het moment uit tot na de bruiloft.
Je leeft mee met zowel Abby als John. Hun strijd om het goede te doen. De stem van God die ze het zwijgen opleggen door Hem weg te redeneren. Hun verlangen naar vroeger, maar de harde woorden die alles stukmaken. Het verlangen naar iemand die geinteresseerd is in jou, maar het vervullen daarvan bij de verkeerde. En de conclusie dat het overspel niet alleen lichamelijk plaatsvindt, maar ook al kan zijn als je gevoelens je verraadden.

1 opmerking:

piet zei

Hoi Conny, heb je geen tijd meer om te bloggen? Ik check elke dag je blog, maar......
Ik ben zeker wel naar Brian Doerksen geweest in Veenendaal. Het was weer een super goede avond. Zo puur en eenvoudig en prachtige aanbidding. Daar laad ik altijd weer van op.
Met jou alles goed? Druk denk ik te zien aan je weblog. Goede zondag, groetjes Rianne