maandag 2 juli 2007

Steunen mijn euro's een verlicht leider?

Ik sta voor een dilemma. Als kind was ik al heel maatschappij bewust. Agenda van Greenpeace, schrijfacties voor Amnesty International, wandelingen met IVN. Als christen zijn de organisaties misschien veranderd, maar mijn idealisme is nog onverminderd. Zo koop ik graag een verantwoord kadootje bij de Wereldwinkel. Maar deze keer had ik toch wel een rare discussie met de vrijwilligster achter de kassa. Er stond een vitrine vol met Boeddha beelden. Ik vond dat ze daarmee een bepaalde keuze maken, want ik zag nergens kruizen. Jawel, want met kerst hebben we ook kerststalletjes. Maar ik hoefde er niet bang voor te zijn en ze probeerde me mee te tronen naar de vitrine, want ze keken zo sereen. Ik probeerde uit te leggen dat er een hele godsdienst achter dat beeld zat. Maar ze verkochten zo goed. Prima, in een New Age winkel, maar nu wordt er dus van het geld waar ik Max Havelaar koffie van koop een stroming gesteund waar ik niet achter kan staan.

3 opmerkingen:

Paul zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Paul zei

Veel mensen zien boeddhabeelden alleen als decoratieve elementen. Ongelofelijk hoe naief men hiermee omgaat. Heb je het boek 'Weg van Boeddha' van Martin Kamphuis ooit gelezen? Hij maakt duidelijk dat er een hele (occulte) geestelijke wereld achter deze 'onschuldige' beelden schuilgaat.

By the way, leuk dat het interview nu online staat bij MV. Ik heb er op mijn blog naar verwezen en kon het niet laten even te reageren op een ongelofelijk eenzijdige column van Johan Th Bos...

Paul zei

Toelichting: ik maakte een typefoutje in m'n eerste comment. Irritant dat Blogger geen edit-functie voor comments heeft... Nou ja, je krijgt wel een hoger aantal comments zo ;-)