dinsdag 29 mei 2007

Opwekking

Gisteren ben ik zoals elk jaar een dagje naar Opwekking geweest, samen met mijn kinderen, een vriendin en haar kinderen. Een groot deel van onze gemeente was er al. Dat was heel gezellig zo met elkaar. Ik vind het altijd een geweldig idee om met allemaal gelovigen bij elkaar te zijn. Vooral het zingen met zoveel stemmen is magnifiek. Helaas vond ik de zangleider zeer onbijbels bezig. Hij toverde een paar speelkaarten tevoorschijn en maakte toen een grapje waarmee hij eigenlijk zei: zij zijn zondig, dus ik mag het ook zijn. Vervolgens vertelde hij wanneer hij had leren zingen in tongentaal en hielp de aanwezigen bij het uitoefenen van deze omstreden gaven door met z'n allen in tongentaal te gaan zingen. Doe uw mond maar open en maak klanken. Niets over de Heilige Geest, nee maak maar gewoon klanken en whauw.. u spreekt ook in tongen...
Indien er in tongen spreken, laten het er twee, ten hoogste drie zijn (geen 15.000), ieder op zijn beurt (niet allemaal door elkaar) en laat een uitleg geven (gemist zeker). 1 Kor. 14: 27
Gelukkig hoorde ik meer kritische geluiden hierover.
Wigle Tamboer deed de Woordverkondiging over de gelijkenis van de talenten. Denk niet dat je niets waard bent, en als je vijf talenten hebt, denk dan niet dat je er wel zes moet hebben. Het sprak iedereen wel aan.
's Middags was er een concert van Brian Doerksen, de reden dat ik op maandag ging, want eigenlijk had ik me na het verkeersfiasco de vorige keer, voorgenomen nooit meer op de laatste conferentiedag te gaan. Het concert was geweldig! Ik miste nog veel nummers, maar ja, als je zoveel goede nummers hebt gemaakt... Geen amusument, maar aanbidding, en zing niet alleen de woorden, maar maak ze ook waar in je leven, zei Brian. Aanbidding is niet alleen zingen, maar je levensstijl. Niet iedereen waardeerde zijn praatje, maar zijn muziek destemeer. Na afloop liep ik bijna tegen hem op en ik wist niets te zeggen...

Geen opmerkingen: